Zelf aan de slag met vormgeving

Zelf aan de slag met vormgeving

Onze vormgevers maken gebruik van grafische opmaakprogramma’s, zoals InDesign, Illustrator en Photoshop. Onze bestanden zijn daardoor in principe niet zelf aan te passen. Soms wil je toch graag zelf aan de slag met opgemaakte bestanden. 

Denk bijvoorbeeld aan een afbeelding die je wilt aanpassen voor een van je social media kanalen of een flyer waar periodiek een andere datum op moet. HFCM biedt hiervoor verschillende mogelijkheden: 

Hoe werkt het? 
Herkenbaarheid is belangrijk wanneer je een nieuwsbrief wilt publiceren. Een Wordsjabloon is een prima oplossing hiervoor. Een eenvoudige, maar goed werkbare versie van een nieuwsbrief heeft een header en een footer in je eigen huisstijl. Hierin staan bijvoorbeeld de naam van je nieuwsbrief, de naam van je bedrijf, een logo en/of je contactgegevens. Door gebruik te maken van de functie ‘kop- en/of voettekst’, kun je ze beide eenvoudig invoegen of aanpassen.  

Om de nieuwsbrief te vullen met tekst en afbeeldingen, is het gebruik van tekstvakken aan te raden. Is de nieuwbrief uitgebreider dan 1 A4? Voeg dan volgpagina’s toe met alleen een footer 

Tip: gebruik de footer van de laatste pagina voor bijvoorbeeld je contactgegevens en je bedrijfslogo.  

Wat heb je nodig om hiermee te werken? 
In principe kan iedereen met een Word- of Officepakket aan de slag met een Wordsjabloon. Enige kennis van Word, met name kop- en voetteksten en tekstvakken invoegen, is wel handig.  

Wat zijn de voor- en nadelen? 
Als je de nieuwsbrief eenvoudig houdt, kun jedezerelatief snel realiseren. Hoe ingewikkelder de wensen voor het uiterlijk van de nieuwsbrief, des te groter is de kans dat er iets misgaat. Bijvoorbeeld dat tekstvakken en afbeelding verschuiven.Zeker als je gebruikt maakt van de opties ‘kopiëren en plakken’, of meerdere pagina’s inzet. 

Hoe werkt het? 
Een PowerPoint sjabloon wordt opgemaakt in de huisstijl van jouw organisatie. Denk hierbij aan de achtergrond, je logo en alle tekstvlakken. Het enige dat je hoeft te doen is de tekst en het beeld in de kaders te zetten. 

Wat heb je nodig om hiermee te werken? 
Om te werken met een PowerPoint sjabloon is het van belang dat je een PowerPoint– of Officepakket hebt. Enige kennis van PowerPoint is wel handig.  

Wat zijn de voor- en nadelen? 
Het voordeel van een PowerPoint sjabloon is dat je altijd een professionele presentatie binnen handbereik hebt. Het bespaart je bovendien een aanzienlijke hoeveelheid tijd en zorgt ervoor dat de huisstijl bewaakt wordt. Een nadeel kan zijn dat het invoegen van bepaalde bestanden, zoals een video, voor problemen zorgt.  

Wat is het? 
Een invulbare PDF is een opgemaakt PDF-bestand waaraan tekstvelden of tekst- of illustratievlakken zijn toegevoegd. De tekstvelden zijn vooraf ingesteld in een bepaald lettertype en -grootte en in een bepaalde kleur. De gebruiker kan zelf de opgemaakte velden met teksten, getallen, een foto of logo vullen of veranderen. Dit is vooral handig wanneer:  

  • je formulieren hebt die je graag online wilt kunnen laten invullen;  
  • je een poster hebt die een activiteit aankondigt waarbij je zelf de datum en het tijdstip kan aanpassen;  
  • er meerdere gebruikers zijn die elk de mogelijkheid moeten hebben om een aantal zaken zelf in te vullen.  

Wat heb je nodig om hiermee te kunnen werken? 
Over het algemeen kun je uit de voeten met Acrobat Reader, maar Acrobat Pro heeft onze voorkeur.  

Wat zijn de voor- en nadelen? 
In Acrobat Pro kun gedefinieerde tekstvelden en logo-/fotovlakken bewerken. Werk je met Acrobat Reader dan kan het zijn dat je niet alles kunt aanpassen. Er zijn diverse versies van Acrobat Reader, van tevoren is niet altijd duidelijk wat wel en niet kan. Daarom adviseren wij eerst te testen wat er allemaal mogelijk is in de Acrobat versie die jij gebruikt op jouw computer. Een ander nadeel is dat de tekst in het invulveld, na het bewerken, niet helemaal op gelijke hoogte staat met de rest van de zin.  

Hoe werkt het? 
Canva is een eenvoudig en gratis opmaakprogramma. Je kunt diverse sjablonen inzetten, die je kunt aanpassen op allerlei fronten. Bij een betaald account, is het zelfs mogelijk Canva foto’s of je eigen huisstijllettertypes en -kleuren te gebruiken. Canva is handig bij het maken van content voor je socialmedia kanalen, een uitnodiging of het aanpassen van afbeeldingen.   

Wat heb je nodig om hiermee te kunnen werken? 
Door je te registreren met een e-mailadres en een wachtwoord kun je gelijk aan de slag. Het programma is gebruikersvriendelijk en wijst zich vanzelf. De makkelijkste manier is om via een desktop te werken, voor een goed overzicht. Een betaalde variant biedt meer keuzes.   

Wat zijn de voor- en nadelen? 
Canva werkt volgens het principe van een sjabloon. Het voordeel is dat er in Canva een keuze gemaakt kan worden uit bijvoorbeeld een LinkedIn- of een Youtube header. Bepaalde elementen in het sjabloon kunnen vastgezet worden. Zo maak je het mogelijk om andere teamleden kleine aanpassingen te laten doen, zoals het wijzigen van tekst en afbeelding. Het nadeel is dat een vormgever getraind is om huisstijlen door te voeren op middelen. Door dit los te laten, is de kwaliteit vaak minder en loop je het risico dat de huisstijl niet consistent wordt doorgevoerd

Hoe werkt het? 
De auteursrechten van gemaakte middelen liggen bij HFCM (zie hiervoor ook onze leveringsvoorwaarden). Bij uitzondering komt het voor dat HFCM toestemming geeft voor het vrijgeven van open bestanden. In dat geval draagt HFCM de auteursrechten over aan de klant. Mocht HFCM door misbruik van de overgedragen auteursrechten schade oplopen, zal HFCM deze schade verhalen op de klant.  

Wat heb je nodig om hiermee te kunnen werken? 
Om te kunnen werken met InDesign heb je een licenties van het Adobe programma nodig. InDesign is complex. Het is daarom belangrijk dat je flink wat kennis hebt van het programma. Daarnaast heb je verschillende lettertypes (fonts) nodig die je moet aanschaffen, het is namelijk niet toegestaan om fonts over te dragen. Tip: Creative Cloud biedt op abonnementsbasis en via cloudgebruik lettertypes aan. Je kunt deze fonts niet kopiëren, alleen gebruiken.

Wat zijn de voor- en nadelen? 
Werken met grafische opmaakprogramma’s is een vak. Er zitten oneindig veel mogelijkheden in het pakket. Indien je niet voldoende kennis hebt, kunnen bestanden snel beschadigd raken waardoor er fouten ontstaan. Wij rekenen kosten voor de overdracht en het gebruik van open bestanden. De kosten zijn in principe € 75, per open bestand.   

Wil jij zelf aan de slag? 
Tijdens een interactieve training leer je de sjablonen van jouw keuze in te zetten binnen jouw organisatie. We zorgen voor een logische opbouw en je kunt nadien altijd contact opnemen met de persoon die de training heeft gegeven. Het enige sjabloon waar wij geen training in kunnen geven is werken met InDesign bestanden. De overige workshops kunnen plaatsvinden bij HFCM of op locatie. Een workshop kost € 275,- (exclusief btw en eventuele reiskosten).