Sterk merk ‘uit een groen hart’

GreenSales bestaat (bijna) 20 jaar en heeft ca. 1200 klanten. Hoveniers, geen particulieren. Na jaren van groei is het tijd voor een professionaliseringsslag op het gebied van marketingcommunicatie. Wij hebben een analyse gemaakt van de huidige ‘merk’situatie van GreenSales. Uit de analyse kwamen een paar krachtige kenmerken en een aantal vraagtekens. Met de vraagtekens zijn we aan de slag gegaan, vooral ook door de krachtige kenmerken te benadrukken en voor iedereen zichtbaar te maken. 

In de markt staat GreenSales bekend als specialist in beplanting. Specialist zijn en zo ook gezien worden is een mooi uitgangspunt voor verdieping, vinden wij. De behoefte ontstond om ook een ander deel identiteit toe te voegen. Namelijk dat van innovator in beplantingsoplossingen en kennisdeler voor hoveniers en in tweede lijn ook hun klanten (consumenten). Een nog vrij onbekende maar sterke meerwaarde. GreenSales heeft een prachtig werkende webshop, maar er is nog altijd een categorie klanten die daar geen gebruik van maakt. De reden daarvoor was niet helder. Waar ligt de motivatie van huidige klanten om klant te blijven? Waar ligt hun behoefte? Meer korting of meer aandacht? Genoeg vragen dus om mee aan de slag te gaan.

Hoe pak je zoiets aan? Wij kozen ervoor om persona’s te ontwikkelen. Om in beeld te krijgen waar klanten en potentieel graag in voorzien wil worden, om in te kunnen spelen op de te verwachten trends, maar ook om specifiek geschikte product/markt/dienst combinaties te maken waarmee een complete identiteit kon worden opgebouwd. Frits, Henk en Bert werden ‘geboren’. Drie verschillende types hovenier, met ieder eigen kenmerken en behoeftes. 'Echte' mensen in plaats van algemene doelgroepen. 

Hiermee kunnen we, letterlijk heel persoonlijk, alle activiteiten, uitingen en aanbiedingen laten aansluiten bij persoonskenmerken, persoonlijke doelstellingen en positie van betrokkenheid bij de organisatie. Deze persona’s vertellen het ‘verhaal’ van GreenSales, via middelen en kanalen waar zij zelf ook ‘iets’ mee hebben. 
Wat het heeft opgeleverd? Veel! De nieuwe positionering is inmiddels doorgetrokken in een fris beeldmerk en dito complete huisstijl, verwerkt in allerlei uitingen. Van nieuwsbrief tot vrachtwagen, van signing tot beurswand. Voor het najaar ligt er een plan klaar voor workshops om de kennis van hoveniers te updaten, via social kanalen volgen vlogs met tips en trucs die ook voor de consument interessant zijn. En dat alles ‘vanuit een groen hart’!

Terug